1Czy dopuszczalne jest legitymowanie się dowodem osobistym w telefonie?
Tak. Dowód elektroniczny notariusz zweryfikuje przez aplikację mObywatel.
2Czy wszystkie dokumenty muszą zostać dostarczone w oryginale?
Tak. Jeżeli nie mają Państwo możliwości wcześniejszego dostarczenia oryginałów dokumentów do sekretariatu kancelarii, mogą Państwo przesłać je mailem, MMS-em lub przez komunikator WhatApp. Oryginały wcześniej przesłanych dokumentów należy bezwzględnie przedłożyć notariuszowi w chwili dokonywania czynności notarialnej.
3Czy udzielane przez notariusza informacje są płatne?
Nie, udzielanie przez notariusza informacji i wyjaśnień dotyczących dokonywanych przez strony czynności notarialnych jest bezpłatne.
4 Co należy zrobić w sytuacji gdy strony nie stać na poniesienie kosztów sporządzenia aktu notarialnego?
Zgodnie z art. 6 ustawy Prawo o notariacie jeżeli strona czynności notarialnej nie jest w stanie bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny ponieść żądanego przez notariusza wynagrodzenia, może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania o zwolnienie w całości lub w części od ponoszenia tego wynagrodzenia. Za stronę zwolnioną od ponoszenia wynagrodzenia za dokonaną czynność notarialną wynagrodzenie ponosi Skarb Państwa.
5Czy można otrzymać projekt aktu notarialnego przed umówionym terminem dokonania rzeczonej czynności notarialnej?
Tak. Strony mają możliwość wcześniejszego otrzymania projektu aktu notarialnego przed planowanym terminem jego podpisania. Należy zadbać o to, aby odpowiednio wcześniej dostarczyć do kancelarii komplet dokumentów i informacji niezbędnych do przygotowania projektu aktu notarialnego. Za sporządzenie projektu aktu notarialnego notariuszowi należy się wynagrodzenie w wysokości 1/4 stawki taksy notarialnej przewidzianej dla przedmiotowej czynności notarialnej.
6Ile czasu należy poświęcić na spotkanie w kancelarii?
W zależności od rodzaju i stopnia zawiłości konkretnej sprawy notariusz poświęci dla Państwa odpowiednią ilość czasu. Zazwyczaj podpisanie aktu notarialnego trwa pół godziny, godzinę, jednakże nie ma tu reguły. Należy bowiem mieć na uwadze, że często w trakcie odczytywania aktu notarialnego pojawiają się dodatkowe pytania stron, na które notariusz udzieli Państwu wyczerpującej odpowiedzi.
7Ile wynosi czas oczekiwania na termin podpisania aktu notarialnego?
Po dostarczeniu do kancelarii kompletu dokumentów i przekazaniu niezbędnych informacji termin aktu notarialnego zostanie ustalony w przeciągu kilku dni roboczych. Czynności notarialne jak poświadczenia podpisu czy poświadczenia zgodności kopii z okazanym dokumentem dokonywane są w kancelarii od ręki, jednakże warto wcześniej ustalić telefonicznie planowaną wizytę w kancelarii.
8Czy istnieje możliwość dokonania czynności notarialnej poza siedzibą kancelarii?
Zgodnie z art. 3 ustawy Prawo o notariacie czynności notarialnych notariusz dokonuje w kancelarii notarialnej. Czynność notarialna może być dokonana także w innym miejscu, jeżeli przemawia za tym charakter czynności lub szczególne okoliczności. W praktyce przesłankami wyjazdu notariusza poza siedzibę kancelarii są najczęściej zły stan zdrowia strony uniemożliwiający stawiennictwo w siedzibie kancelarii lub znaczna ilość osób uczestniczących w czynności notarialnej wykraczająca poza możliwości lokalowe kancelarii.
9Jeżeli strona czynności notarialnej nie włada językiem polskim, czy może korzystać z translatora lub pomocy zaufanej osoby?
Nie. Jeżeli strona biorąca udział w czynności notarialnej nie zna języka polskiego, konieczna jest obecność tłumacza przysięgłego języka, którym biegle się posługuje. Lista tłumaczy przysięgłych dostępna jest na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości. Rezerwując termin czynności notarialnej, należy wcześniej ustalić i potwierdzić dostępność wybranego tłumacza przysięgłego.
10Czy jest możliwość dokonania czynności notarialnej poza godzinami otwarcia albo w sobotę lub niedzielę?
Co do zasady kancelaria notarialna jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 17:00, jednakże jesteśmy świadomi potrzeb naszych klientów i ich niejednokrotnej trudności w zorganizowaniu czasu wolnego celem pojawienia się w kancelarii notarialnej. W związku z powyższym, po wcześniejszym ustaleniu, jesteśmy dla Państwa dostępni również poza godzinami naszej pracy, również w weekendy, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
11Czym jest depozyt notarialny?
Jedną z wielu czynności notarialnych, do których dokonywania jest powołany notariusz, jest przyjmowanie na przechowanie pieniędzy, papierów wartościowych, dokumentów lub danych na informatycznym nośniku danych. W praktyce najczęściej występującą formą depozytu notarialnego jest depozyt środków pieniężnych, który ma na celu zabezpieczenie pieniędzy strony czynności notarialnej (zazwyczaj ceny sprzedaży bądź jej części) na specjalnym rachunku bankowym notariusza, który po dokonanej czynności notarialnej wypłaca przedmiotową kwotę odbiorcy. W przypadku chęci skorzystania z przechowania pieniędzy na koncie depozytowym kancelarii, prosimy o wcześniejszy kontakt. Należy pamiętać, że kwota, która następnie ma zostać przez notariusza przelana odbiorcy, musi znaleźć się odpowiednio wcześniej na rachunku depozytowym.
12Czy na poświadczenie podpisu lub poświadczenie zgodności kopii z okazanym dokumentem (kopii wierzytelnej) należy się wcześniej umówić?
Co do zasady staramy się dokonywać poświadczeń od ręki. Jednakże przed planowaną wizytą warto skontaktować się z kancelarią, również w przypadku gdy chcą Państwo poświadczyć większą ilość dokumentów.
13Czy w kancelarii jest możliwość skorzystania z komputera?
Tak, kancelaria oferuje klientom możliwość skorzystania z komputera. Kancelaria zapewnia również klientom dostęp do sieci wi-fi. Najczęściej potrzeba skorzystania z komputera wynika z chęci dokonania przelewu celem natychmiastowego potwierdzenia jego otrzymania przez drugą stronę transakcji. Należy mieć na uwadze, że aby wykonać przelew znacznej kwoty, należy wcześniej zweryfikować obowiązujące procedury bankowe w zakresie limitów dopuszczalnych kwot transakcji.
14Czy w kancelarii można płacić kartą?
Tak. Kancelaria akceptuje płatności kartą, BLIKiem lub telefonem, z tym że związane z czynnościami notarialnymi należności publicznoprawne (opłaty sądowe, podatek od czynności cywilnoprawnych, podatek od spadków i darowizn) pobierane są w gotówce.